|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Ki a felelős?
|
Tranzit: szakértői szemmel a külföldi történésekről Schillinger Attila, Kreatív, XII. évfolyam, 1-2. szám, 2004. február 1.
A
társadalomért felelős vállalati magatartás volt a pr-szakma egyik
legrangosabb eseményének számító, a néhai pr-guru, Vernon C. Schranz
nevét viselő amerikai konferencia fókusztémája.
2004 várhatóan
jó év lesz az amerikai public relations piacán, amely továbbra is a
kommunikációs szakma globális trendjeinek meghatározója. Egyrészt idén
lesz az elnökválasztás, másrészt az olimpia, és még a legóvatosabb
nemzetközi – többnyire USA-központú – pr-cégek vezetői is jelentős
növekedést várnak ettől.
Ezeket a várakozásokat azonban
beárnyékolja némi bizonytalanság, amely jelen van minden ottani
vállalati döntéshozó fejében 2001. szeptember 11-e óta.
A „következő gazdaság” Amikor
egy 2002 eleji, amerikai piacra készült pr-program prezentációjában meg
kellett határoznom, milyen is az a gazdasági környezet, amelyben
mostantól működnie kell egy ottani cégnek, úgy fogalmaztam, ez a
„következő gazdaság”. Visszagondolva, bölcs dolog volt a „next” szót
választani, hiszen ma, 2004 elején sem tudjuk, merre tartanak a piacok,
és mire számíthatunk gazdasági téren 2004-ben. Ez ma globális valóság.
A következő gazdaságba sok minden belefér, de ezt az időszakot
leginkább az útkeresés, a visszatérés a szakma alapjaihoz és az
alapelvek újradefiniálása jellemzi.
Ez a folyamat pontosan
követhető az immár 25 éve, minden évben a pr-szakma legégetőbb
kérdéseire választ kereső, a néhai vezető pr-szakember, Vernon C.
Schranz nevét viselő előadás-sorozaton. Az esemény olyan előadókat
vonultatott fel eddig, mint Robert L. Dilenschneider, Fraser. P. Seitel
– mindketten kiemelkedő pályát befutott kommunikációs tanácsadók –;
Lord Chadlington, a Shandwick Public Relations alapítója; Daniel J.
Edelman, az Edelman Public Relations Worldwide atyja, valamint
Christopher Komisarjevsky, a Burson-Marsteller vezérigazgatója.
Míg
a 80-as évek a pr-definiálásával foglalkozott, a 90-es években már a
technológiai fejlődés és globalizáció szakmai vonatkozásai kerültek a
központba. Az ezredfordulót követő előadók az alapokhoz kanyarodtak
vissza, ami egyenes következménye az egyébként is bizonytalan gazdasági
környezetben az amerikai pr-szakmát megrázó nagyvállalati válságoknak.
A pr-esek felelőssége A
„következő gazdaság” pr-szakemberére sokkal nagyobb felelősség hárul,
hiszen egy olyan környezetben kell működnie, amit az állandó globális
(befektetői és társadalmi) bizonytalanság és a bizalomvesztés jellemez.
További befolyásoló tényező, hogy a tradicionálisan szabad amerikai
piacon a látványos vállalati összeomlásokat követően a
túlszabályozottság jelei mutatkoznak. A legtöbb amerikai vállalatnak
testidegen a rengeteg megszorító pénzügyi, gazdálkodási rendelkezés. Nem
csoda hát, hogy a pr-szakma e légkörben egyre inkább a vállalati belső
értékek építése és kommunikálása felé fordul. Komisarjevsky egyenesen
úgy fogalmaz, hogy a legvégső front az integritás, amely a vállalati
viselkedésből ered. Az integritás pedig nem jogszabályokból
eredeztethető, hanem ez az a viselkedésmód, amit „egy vállalat akkor
gyakorol, amikor senki sem figyel”. Nemcsak az Egyesült Államokban
igaz, hogy a vállalati integritás kifejezésében a legjelentősebb szerep
a vezérigazgatónak jut. Az ő reputációja – a Burson-Marsteller kutatása
szerint – 48 százalékban befolyásolja az általa vezetett vállalatét.
Még Skandináviában is 30 százalék körüli ez az arány. Ha tehát a vezető
hiteles személy, a bizalom megszerzésére egyaránt pénzügyi és
társadalmi értelemben jó esélyünk van. Hogy miért fontos ez?
A
Federal Reserve bankfelügyeleti szerv statisztikái alapján egy vállalat
értéke 47 százalékban az immateriális javaktól (mint a reputáció, a
tehetség és az innováció) függ. 50 évvel ezelőtt ez az érték 22
százalék volt!
Nemcsak a reputáció került újra előtérbe, hanem
az a felismerés is, hogy egy vállalat sorsa szorosan függ társadalmi
környezetétől. A kettő elválaszthatatlan. A poszt-Enron időszak a
corporate social responsibility (CSR, magyarul a társadalomért felelős
vállalat) reneszánszát is elhozta. „A következő nagy dobás a
brandépítésben a CSR” – írta a The Economist 2001 szeptemberében.
Az
AT&T néhai public relations elnökhelyettese, majd amerikai elnöki
tanácsadó, Arthur Page szerint: „egy demokratikus országban minden
vállalat a köz engedélyével indul és hozzájárulásával működik.” Úgy
tekintette, hogy a pr a vállalati és individuális karakter
fejlesztésének, megértésének és kommunikálásának művészete.
Céges belső kommunikációk Mindezeknek
alapvető szerepe van az úgyszintén mostanság előtérbe került
fenntartható vállalati fejlődésben, amely csakis a kommunikációs szakma
által felépített bizalmon alapulhat. Ez volt Willard. D. Nielsen, a
Johnson & Johnson vállalati kommunikációs elnökhelyettesének fő
üzenete, a 25. jubileumi Schranz Lecture keretében elmondott
beszédében. Leegyszerűsítve úgy fogalmazott, hogy a vállalatoknak nem
azért kell helyesen cselekedniük a mostani piaci környezetben, mert a
törvények úgy írják elő, hanem mert kölcsönös bizalom köti őket a
társadalomhoz, amely felelősséggel és kötelezettségekkel jár. Page,
akinek alapelveit máig is hirdeti az egyik legfontosabb amerikai
szakmai szervezet, az Arthur W. Page Society, már a 40-es években
hitte: a vállalatoknak a közérdeket irányadónak kell tekinteniük. Az
ún. Page Principles ma, a „következő gazdaságban” is meghatározza a
szakma alapvető szerepét. Eszerint egy vállalat akkor működik jól, ha
az igazat mondja, mindezt tettekkel bizonyítja, hallgat a vevőkre, a
holnapért küzd, higgadt, türelmes, és van humorérzéke. Úgy végzi a
pr-tevékenységét, mintha a cég léte függne tőle.
Túl egyszerű
képlet egy komplex világra? Meglehet, de néha nem árt emlékeztetni
magunkat a szakma alapvetéseire. Lefogadom, hogy a 2004-es előadó is
ezt teszi majd.
Schillinger Attila Ki a felelős? Tranzit: szakértői szemmel a külföldi történésekről Kreatív, XII. évfolyam, 1-2. szám, 2004. február 1. A szerző az Avantgarde Group, ügyvezető igazgatója
|
|
|